Интервюта Казимир Попконстантинов: "Край водата културата е по-богата"

balgari.bg

Казимир Попконстантинов: "Край водата културата е по-богата"

- Проф. Попконстантинов, освен с откритите мощи на св. Йоан Предтеча с какво като цяло манастирът "Свети Йоан" е важен за нашата история?
- Манастирът наистина е ключов за нашата история, и то в няколко посоки. На първо място това се отнася до датировката на човешкото присъствие на острова. Дълго време се дискутираше дали там е имало светилище на бог Аполон. Ако това наистина е неговият храм, вече ни обяснява и защо манастирът е наречен на свети Йоан Кръстител. Под основите на храма, в който открихме мощите, се натъкнахме на следи от предходната епоха. Но никой не прави храм на пустинен остров - църква се строи за богомолци, а не за монаси. Така че най-логично е, че става въпрос за манастир, основан още в края на IV век.
- А защо е посветен именно на св. Йоан Предтеча?

- От Евангелието знаем, че той е и свидетел, и предшественик на Исус Христос. Но същевременно е и покровител на византийските императори, техен застъпник пред Господа и посредникът, който пренася Божията благодат върху императорите. И не на последно място, той е и покровител на монасите, защото е и първият отшелник. На него още в IV век има посветени 32 църкви и 8 манастира в Константинопол.
- Това ли ви дава убеденост, освен, разбира се, надписите, че мощите са именно на Предтеча?
- През 956 г. ръката на св. Йоан е пренесена от Антиохия в Цариград от Константин VII Багрянородни. След около три века поклонникът Антоний от Новгород я вижда сред реликвите на дворцовата константинополска църква "Св. Богородица Форос". През 1484 г. ръката е дадена на Ордена на хоспиталиерите, които тогава са базирани на остров Родос. През ХVI век те я връщат на Османската империя и сега може да се види в двореца музей Топкапъ в Истанбул заедно с част от черепа на светеца.
- За него претендират и във Франция...
- През 1200 г. горната част на черепа заедно с косата се е съхранявала в църквата "Св. Богородица Влахернска" в Константинопол. Именно тази част е в Топкапъ заедно с ръката. А лицевата част, от която сега и ние имаме малка частица със зъб, е пазена в Студийския манастир. Именно за нея се предполага, че кръстоносците са я подарили през 1206 г. на френския крал Луи IХ и сега тя се пази в Амиен.
- Как попадат мощите в Созопол?
- Това е дело на някой монах, по-точно на група монаси, които са организирали това пренасяне на част от мощите на Кръстителя.
- Защо реликвариите бяха на две места?
- Този храм, в който открихме мощите, е върху част от самия храм, изгорен през 586 г. от аварите. След това е бил възстановен през IХ век и тогава се разширява на изток, където е изградена и по-голяма абсида. При тази реконструкция монасите пренасят реликвария от стария олтар в новия. А по неизвестни причини оставят на старото място малката каменна кутийка с надписите.
- Вие откривате втори голям скрипториум след този край Варна. Защо тези наши средновековни "издателства" са край морето?
- Ще ви отговоря с едно изречение - край водата културата е по-богата. Но наистина, още през 80-те години заедно с колегата Павел Георгиев отрихме скрипторий край Равна, Провадийско. Там се натъкнахме на 330 надписа на 5 графични системи - руническа, гръцка, латинска, кирилица, глаголица и билингва - кирилица и руни. А това говори за невероятната ерудиция на работещите в този скрипторий. И най вече - че прабългарската писменост, руните, е била съхранена до късно и дори използвана в Църквата. Този скрипторий беше с дължина 30 метра - три помещения по 10 метра, точно като в "Свети Йоан". А този край Врана, който проучваме сега заедно с доц. Росина Костова, ст. н. с. Валентин Плетньов и студентите от ВТУ, е 70 метра и с 13 помещения. Можете да си представите мащаба на работата, която е кипяла там по времето на княз Борис I и цар Симеон Велики.
- Къде според вас трябва да бъдат изложени мощите на Йоан Предтеча?
- В никакъв случай на острова, каквито идеи вече се подхвърлят! Освен че ще бъде трудно достъпно на поклонниците, мощите може да станат лесна плячка на всеки авантюрист. Най-удачното място е храмът "Св. Кирил и Методий". Той е в центъра на Созопол, на един широк площад, където има място за паркиране.

Със съкращения от www.dveri.bg

Проф. Казимир Попконстантинов е роден на 17 септември 1942 г., син е на свещеник. Завършва Духовната семинария в София и история във ВТУ. Започва кариерата си в историческия музей в Търговище. През 1978 г. защитава дисертацията "Гражданската архитектура в средновековна България (VIII-XI в.)". Става доктор на историческите науки с работата "Епиграфските паметници и писмената традиция в България (IX-XI в.)".
От 1996 г. проф. Попконстантинов преподава археология във Великотърновския университет. Бил е декан на Православния богословски факултет тук.
През 1985 г. е удостоен с Кирило-Методиева награда на БАН за принос в развитието на славистиката и старобългаристиката, а през 2000 г. - с Годишната академична награда на БАН в областта на хуманитарните науки. Носител е на Хердерова награда от 2004 г.
На 28 юли 2010 г. на остров Свети Иван край Созопол по време на археологически разкопки в развалините на манастирския комплекс "Св. Йоан Предтеча" проф. Попконстантинов откри мощи, за които се смята, че са на Йоан Кръстител.

 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.