История България до Втората световна война Наш ас изобретява бомба, записва плочи

balgari.bg

Наш ас изобретява бомба, записва плочи

Първият ни авиатор, прелетят над територията на България - Симеон Петров, е роден на 1 септември 1888 г. в Русе.
През 1912 г., след конкурс, поручик Петров, заедно с Христо Топракчиев и Никифор Богданов, е изпратен в школата за обучение на пилоти на Луи Блерио край Париж.
Още докато се убичава в прочутата школа, Петров заедно с учителя си осъществява първия нощен полет в историята на Франция.
При един от последните си полети над летище Етамп Петров се издига на височина от 1400 метра, когато двигателят на самолета му "Блерио XI" спира. Списание "L'Aero" тогава коментира: "Мосю Петров, без да губи присъствие на духа, започва да се спуска с планиране спирално надолу и благополучно слиза на земята. Това е единственият случай в авиацията, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа."
Във Франция излиза и възпоменателна картичка с лика на Симеон Петров. По-късно двамата с Христо Топракчиев разработват методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Блерио.
Тримата български пилоти успяват да завършат курса само за 35 дни и на 25 юли 1912 г. получават своите бревети след изпит пред специална комисия на френския аероклуб.
В началото на Балканската война България има шестима пилоти и трима механици, включени в състава на въздухоплавателното отделение. На 7 август 1912 г. на гара София пристига първият самолет "Блерио-XI". На 13 август 1912 г. Симеон Петров става първият български пилот, който лети в небето на България със самолет българска собственост. В следващите дни полети изпълняват и Топракчиев и Богданов.
Единственият български самолет взема участие в Шуменските маневри - "генерална репетиция" за предстоящата война. Самолетът лети за атакуващата страна, но след първия разузнавателен полет се поврежда при кацане на импровизираното летище край Разград.
Симеон Петров е спешно командирован в Русия за закупуване на още самолети. Изпълнил задачата си, Петров се връща в България към средата на октомври 1912 г. По време на Балканската война извършва редица бойни полети. На 14 март 1913 г. излита със своя самолет "Блерио" към Истанбул, но поради лоша видимост е принуден да се върне след Епиватос.
През Първата световна война Петров е началник на 2-ро аеропланно отделение. Той конструира авиационните бомби тип "Чаталджа", чиито чертежи по-късно са дадени на Германия и бомбата е използвана от Централните сили до края на Първата световна война.
Симеон Петров става първият началник на аеропланното училище, основател на летище "Божурище".
След войната се занимава с внос на спортни стоки, най-вече велосипеди. Водач е на българския колоездачен отбор на Олимпийските игри в Берлин през 1936 г. Две години по-късно създава дружеството "Симонавия", което внася грамофонни плочи от Франция, а по-късно организира производство на плочи "Орфей" у нас. Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София.
През 1947 г. "Симонавия" е национализирана и се превръща в Балкантон, а Симеон Петров става бобиньор в Силнотоковия завод.
Умира през 1950 г. в столицата.


Снимка:�www.24chasa.bg
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google