balgari.bg

Ас на асовете

Радул Милков

Радул Милков е роден е на 5 март 1883 г. в Пловдив. Син e на свещеник.
След завършване на военната гимназия Милков е подпоручик в 36-и пехотен Козлодуйски полк и 8-а Тунджанска пионерна дружина.
През 1912 г. завършва курс за пилоти в Германия. Участва в Балканската война като авиатор - пилот, поручик, началник на Първо аеропланно отделение, действащо при Одрин. По време на войната в освободения от българските войски град Мустафа паша (Свиленград) се изгражда първото в света бойно летище. От него на 16 октомври 1912 г. излитат Радул Милков и Продан Таракчиев, за да осъществят първия боен полет в историята на авиацията.
Целта е да се разузнае обстановката в обсадения от българите Одрин и да се хвърлят листовки, с които да се призове тамошното население да се предаде. Двамата авиатори като на шега вземат със себе си и две бомби - едната е от т. нар. одрински, другата е алуминиева, тежка килограм и половина. Двамата излитат в 9,30 ч. със самолета “Албатрос” в посока към Одрин. Под себе си те виждат българските предни линии, а само на километър по-нататък - вражите.
Българските авиатори прелитат на около 400 м над земята. Първата гледка пред тях са две турски оръдия, които войниците мъкнат към позицията си. После българите кръжат над Одрин, а малко след това се насочват към гара Караагач, където хвърлят бомбите.
Това се случва за пръв път в световната военна история.
Чуждестранните аташета и кореспондентите на западните медии са изумени и бързат да известят за появата на новото бойно средство. Те са възхитени и от изявленията на двамата авиатори, че не са хвърлили бомбите в Одрин, за да не пострада мирното население.
При тия първи полети са направени и първите бойни снимки от самолет. Двамата българи използват специална авиокамера, конструирана от руския полковник Улянин. Покрай тия въздушни снимки има и една мистерия. Един ден изчезват и снимките, и обективът на аерокамерата. А на 21 декември 1912 г. в английското списание "The illustrated London news" се появяват четири от снимките, правени от борда на "Албатрос". Оказва се, че фотооборудването е задигнато от кореспондента на английския вестник "Дейли Скеч".
През 1963 г. Министерският съвет предлага 16 да се празнува като Ден на българската авиация - в памет на епохалното събитие.
По време на Първата световна война Радул Милков се сражава като военен пилот с чин капитан, началник е на Първо аеропланно отделение, действащо на Струмския фронт, и по-късно като майор, началник на Аеропланната група.
След войната Милков преминава в запаса.
Става активен член на управляващия БЗНС на Александър Стамболийски.
На 9 юни 1923 г. е арестуван и затворен. По решение на Военната лига през 1924 г. на Милков се устройва "бягство" в Югославия и той е внедрен като агент в Задграничното представителство на БЗНС, в което заема отговорния пост секретар-касиер. По-късно предава архива на това представителство на българските власти. След 1939 г. работи в самолетната фабрика "Български Капрони" в Казанлък и издава списанието "Нашата авиация". През 1948 г. е произведен полковник от ВВС на НРБ.
Радул Милков умира на 16 февруари 1962 г. в София.

Източник: http://bg.wikipedia.org

 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google