Изкуство Музика Кларинетът бе неговата съдба

balgari.bg

Кларинетът бе неговата съдба

altСъздателят на българската кларинетна школа Сава Димитров е роден на 19 октомври 1919 г. в Попова. Семейството на бъдещия музикант е бедно и единственият инструмент, на който малкия Сава свири, е овчарска свирка.
Но талантът му не остава скрит за учителя по музика в гимназията в родния му град Христо Дюлгеров. Именно той насочва юношата към инструмента, който най-добре кореспондира с природния му натюрел - кларинета.
Сава Димитров свири не само етюди и пиеси за кларинет, а сонати за цигулка, което обогатява музикалната му подготовка и техническата му сръчност.
Неговият кларинет започва все по-често да звучи на концертни изяви, музикални утра, панаири.
През 1940 г. поповската общественост организира бенефис за абитуриента Сава Димитров и със събраните средства и други дарения му купува нов кларинет и саксофон.
В средата на ноември същата година, впечатлен от неговото свиране, диригентът на Академичния симфоничен оркестър проф. Цанко Цанков - директор на Музикалната академия, сбъдва мечтата на младия кларинетист - той става редовен студент във висшето школо.

Две години по-късно Димитров вече е артист-оркестрант в оркестъра на новосъздадения Музикален театър, а след това и в Царския симфоничен оркестър.
След дипломирането си през 1945 г. - по препоръка на проф. Стоян Стоянов - Сава Димитров е назначен за преподавател в академията. Самостоятелният концерт, който Димитров изнася в София през 1946 г., е първият рецитал на изпълнител на духови инструменти у нас. Негова е и Световната премиера на посветения му Концерт за кларинет от Ерих Клай. През 1946 г. Димитров специализира в Пражката консерватория при проф. Владимир Ржиха, а през 1949 г. - при проф. Франтишек Хорак в Бърно. През периода 1947-1949 година печели призови награди на Международния музикален конкурс в Женева, на Първото общобългарско състезание за инструменталисти и певци и на Втория световен фестивал на младежта и студентите в Будапеща.
През чешкия период в професионалното си изграждане Димитров овладява получилата широка популярност в Европа и света "Бьом система", която позволява на кларинетистите да постигнат по-добър тон и техническа свобода. Завърнал се в България, Сава Димитров започва активното й въвеждане, като създава свой метод за обучението по кларинет. Съчетава в органично единство най-добрите методически и естетически принципи, с ритмо-метричните и ладови особености на българския музикален фолклор. Освен в страната школата на проф. Сава Димитров получава широка популярност и в чужбина, а методиката й се възприема и използва в редица чуждестранни музикални училища. Над метода си Сава Димитров работи повече от трийсет години.
През 1964 г. е поставено началото на едно плодотворно музикално сътрудничество - между Сава Димитров и пианистката Люба Енчева. Над четвърт век "Дуо Енчева-Димитров" концертира у нас и по света, изпълнявайки целия камерен репертоар за кларинет и пиано.
Проф. Сава Димитров почина на 26 авгус 2009-а.

Източници: www.bnr.bg и www.novinar.net

Етикети:
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google