Изкуство Музика От Смядово до Синсинати и назад

balgari.bg

От Смядово до Синсинати и назад

Оперната прима Александрина Милчева е родена на 27 ноември 1934-та в Смядово в семейството на свещеник. Завършва гимназия в Шумен, където пее в училищния хор. Кандидатства в Софийската консерватория, но не е приета.
Все пак любовта към музиката надделява над любовта към археологията. Милчева става хористка във Варненската опера, а след това - солистка на Ансамбъла за песни при Българското радио. Пет години Александрина Милчева усъвършенства дарбата си под ръководството на проф. Георги Златев-Черкин.
През 1960 г. я канят да стане солист на Варненската опера. Дебютира в ролята на Дорабела от операта "Така правят всички" на Моцарт.
В морската столица я намира и първият значителен успех - Голямата награда на Международния певчески конкурс в Тулуза през 1966 г. Следват първите изяви на международни сцени. Александрина Милчева е неразривно свързана с Тулуза и до днес: тя пее многобройни роли на сцената на Театър Капитол и е един от неговите символи, а освен това е и журирала на същия този певчески конкурс.
През 1968 г. Милчева е поканена да се включи в състава на Софийската опера. Там тя дебютира в изключително трудната и виртуозна главна партия на "Пепеляшка" от Росини. На сцената на Софийска опера тя прави някои от най-запомнящите се свои роли - Амнерис от "Аида", Азучена от "Трубадур", Марина от "Борис Годунов", Кармен от едноименната опера.
1976 година. Директорът на Пловдивската опера Борислав Иванов кани Александрина да пее партията на Марина в операта "Борис Годунов" от Модест Мусоргски на пловдивска сцена. Тук я открива директорът на виенската Щатсопера проф. Егон Зеефелнер. Впечатлен от качествата й, той я кани като солистка в неговия театър. През същата година Александрина Милчева подписва договор и се превръща в една от водещите солистки на престижната опера за повече от десет години.
През 1978 г. е поканена да изпълни ролята на Азучена в "Трубадур" от Херберт фон Караян на Залцбургския фестивал. Следва огромен успех и брилянтни отзиви, но сътрудничеството с големия диригент е прекъснато, след като Александрина Милчева отказва да изпее Еболи от "Дон Карлос". Все пак години по-късно Мличева изпълнява тази роля на сцената на парижката Гранд опера.
Кариерата на Александрина Милчева я води по всички престижни оперни театри и концертни зали в света - миланската Ла Скала, "Арена ди Верона", Театър "Сан Карло" - Неапол, "Театро Комунале" - Флоренция, Римската опера, Гранд опера в Париж, Ковънт Гардън в Лондон, Болшой театър -Москва, Метрополитън в Ню Йорк, Сан Франциско, Далас, Синсинати, Токио, Театро "Колон" в Буенос Айрес, оперите в Барселона, Мадрид, Цюрих, Женева, и др.
Милчева пее под диригентската палка на диригенти като Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Джанандреа Гавацени, Зубин Мета, Лорин Маазел, Жорж Претр, Херберт фон Караян, Оливеро де Фабритис, Юджийн Орманди, Мишел Пласон.
Въпреки многобройните си ангажименти на оперните сцени и концертни зали не изоставя камерното музициране. Милчева е сред най-елитните изпълнители на песни и романси от Мусоргски, Рахманинов, Чайковски, Рихард Щраус, Шуман, Шуберт, Дебюси, Вивалди. Съвместно с изтъкнатата пианистка Светла Протич се изявяват на световните концертни подиуми над 30 години. Благодарение на съвършената симбиоза между двете изпълнителки те са единствения камерен тандем, изнесъл два самостоятелни рецитала на сцената на Ла Скала.
Александрина Милчева е един от водещите музикални педагози и създател на Международна оперна академия "Сакра", която подава ръка на млади изпълнители.

 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google