Изобретения Полетът на мисълта

balgari.bg

Полетът на мисълта

Асен Йорданов е роден в София на 2 септември 1896 г.
Като малък Асен обича да прави хвърчила. През лятото на 1912 г., придружен от баща си, инженер-химик, любознателният младеж посещава технически изложби и музеи в Италия, Швейцария и Франция. После баща му го изпраща да учи в Гренобъл, но той постъпва в училището за пилоти на известния френски летец конструктор Луи Блерио в парижкото предградие "Етан".
По време на Балканската война, едва 16-годишен, Асен заминава за фронта като доброволец и постъпва като механик в аеропланното отделение край Свиленград.
В отделението Асен продължава да работи върху конструирането на първия български самолет "Експрес", който завършва през лятото на 1915 г.
През Първата световна война Асен Йорданов завършва гимназиалното си образование във II мъжка гимназия и е приет в Школата за запасни офицери. Три месеца по-късно постъпва в Авиационното училище в Божурище, което завършва с чин поручик и отново се озовава на фронтовата линия. Във въздушното отделение в с. Удово му поверяват боен самолет, с който взема участие в десетки въздушни боеве с неприятелски самолети. Награден е с орден за храброст.
През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на Земята със самолет. За победителите е обявена награда от 1 милион долара. Кандидати са и българските летци Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. Кабинетът на Александър Стамболийски отпуска 6000 долара, за да заминат двамата българи за САЩ, но конкурсът не се провежда, защото техният тандем е единственият участник.
Асен Йорданов остава в Съединените щати. След известно време започва работа като чертожник в конструкторското бюро на заводите "Къртис", сетне става летец-изпитател. Завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. Назначен е за главен конструктор на "Къртис". Участва в разработката и съставянето на документацията и инструкции за поддържане и пилотиране на известни самолети, като например летящата крепост "Боинг Б 17", изтребителите "Локхийд P 38 Лайтнинг" и "Къртис Хоук 81", бомбардировачите Б 24 и Б 29, както и за транспортния самолет "Дъглас DC 3".
През 1941 г. Асен Йорданов основава дружество "Джорданов Авиейшън Къмпани", преименувано по-късно в "Джорданоф Корпорейшън".
Асен Йорданов открива авиационно училище и скоро то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.
Йорданов е автор на много книги за пилотиране, теоретична подготовка на пилотите, включително за дневно и нощно пилотиране, наземна поддръжка, радиоекипировка, метеорологични станции, които стават настолни книги за летците и хората от самолетната промишленост. В САЩ са продадени 750 000 екземпляра от книгите му.
Йорданов пише учебниците си на разговорен език, към технически илюстрации добавя комикси, които превръщат сухата материя в приятна и лека за четене.
През 50-те години на давйсети век Йорданов работи върху сигурността при автомобилите и е един от създателите на въздушната възглавница, а също и върху апарата "Джордафон" - предтеча на днешния телефонен секретар, който освен това дава и възможност няколко души едновременно да разговарят помежду си.
На 19 октомври 1967 г. Асен Йорданов излита завинаги. Прахът на 71-годишния пилот е разпръснат в небето на Америка.

Източник: http://bg.wikipedia.org

Още - на http://liternet.bg/publish

 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google