Изобретения

balgari.bg

"Бащата" на "малката стъпка"

Джон Ночев

Иван Ночев е роден в Карлово на 23 септември 1916 г.
От малък се увлича по техниката, завършва в родния си град аероотдела на механотехническото училище "Братя Евлогий и Христо Георгиеви", работи за кратко в завод "Арсенал" в Казанлък, след което отива при брат си в Държавната аеропланна работилница в Божурище.
По-късно двамата братя основават Аеропланната работилница към летище "Марино поле" - Карлово.
През 1942 г. Иван, заедно с други майстори по ремонта на самолети, е изпратен специализира в Германия.
Записва се в Берлинската политехника, но войната го принуждава да се завърне в България.
През 1944 г. отново се записва да учи - сега в Пражката политехника, след което се прехвърля във Виенския технически университет, където се дипломира като инженер.
Във Виена защитава докторат (1950), работи известно време на летището на австрийската столица и отново се връща у нас.
Ала в родината не гледат с добро око на "немския възпитаник".
Иван Ночев решава да емигрира. През 1951 г. се установява в Канада.
Съдбата на емигранта не подминава карловеца - той работи какво ли не, докато през 1956 г. започне работа в авиокосмическия гигант "Дженерал дайнамикс корпорейшън" в Съединените щати.
Тук е елитът на световната ракетна мисъл, тук се разработват самолети и ракетни системи за нуждите на Пентагона и НАСА.
През 1962 г. д-р инж. Джон Ночев получава американско гражданство. Основава своя фирма в областта на аерокосмическите изследвания.
Ночев и екипът му работят за космическата програма на САЩ.
Изобретение на българина са реактивните двигатели на спускаемия апарат, с които е станало плавното кацане на Луната, излитането и успешното скачване с кръжащия около нощното светило кораб.
При кацането на Луната двете части на модула "Орел" са били свързани с четири болта. При излитането обратно към кораба "Аполо-11" болтовете били взривени и оттласнали едната половина на "Орел"... Така малката ракета на Ночев преодоляла лунното привличане и двамата астронавти Армстронг и Олдрин достигнали до кораба, скачили "модула на Ночев" с "Аполо-11" и се намерили в прегръдката на Колинс...
Теоретични постановки на Ночев в областта на аеродинамиката днес се изучават в американските колежи и университети.
На 13 март 1991 г. в Сан Диего завършва земният път на българина, направил възможно стъпването на американци на Луната.
На погребението му присъстват трима американски президенти - Картър, Рейгън и Буш.

Източник: www.segabg.com

 

Изобретателят на автоматичната скоростна кутия

Румен Антонов

Румен Антонов е роден на 21 януари 1944 в София в семейство на офицер.
Завършва ВМЕИ "Ленин", специалност "Двигатели с вътрешно горене", и промишлен дизайн в Художествената академия. Още на студентската скамейка в главата му се заражда идеята за четиристепенната автоматична предавателна кутия, която осъществява чак след три десетилетия.
През 1988 г. се жени за французойка и емигрира във Франция. По-късно се установява в Манчестър.
Изобретява уникална автоматична безстепенна скоростна кутия, която е приложима за малки коли и има слабо нарастване на разхода на гориво.
Световни автомобилопроизводители ползват безстепенната кутия, сред тях "Хонда", "Рено", "Пежо", "Роувър", "Даймлер-Крайслер" и др. "Тойота" също я използва, но без лиценз, за което изобретателят съди компанията.
Фирмата на предприемчивия българин пуска акции на фондовата борса през 1995 г. От 2000 г. насам започва да печели, за да достигне котиране на борсите в Лондон и Амстердам за 150 млн. щ. дол.
В Ротердам Антонов регистрира фирма "Антонов аутоматик текнолъджи" ("Антонов АТ") с дъщерно дружество във Франция. Френската държава отпуска субсидия от 200 000 франка за нови разработки. Японският гигант "Хонда" откупува лиценз за 6-степенна кутия (оценявайки я като по-малка, по-лека и по-икономична) с ангажимент за възнаграждение за всяка продадена кола с нея.
Чрез фирмата си "4 Stroke" разработва спортен ретро-футуристичен миниавтомобил, посрещнат с възторг на Автосалона в Париж през 2002-ра. Дизайнът на "4 Stroke" възражда популярната през 30-те години на миналия век "Бугати Атлантик".
Антонов разработва и нов тип 4-тактов двигател с вътрешно горене и турбокомпресор.
Разработил е и две теории в атомната физика, които обясняват квантовите факти със съответните математически модели. Антонов е автор и на откритие в областта на медицината. Той експериментира върху себе си, за да да обясни причините за атеросклерозата, инфаркта и инсулта.
Основател е на Фондация "Антонов", която подкрепя проекти в областта на медицината и микробиологията.

Източник: http://bg.wikipedia.org

 
Страница 4 от 4

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.

Търсене в БЪЛГАРИ.bg

Търсене с google