Наследство Традиции и обичаи Всичко цъфти, възражда се

balgari.bg

Всичко цъфти, възражда се

Мария, като дойде там, гдето беше Иисус, и Го видя, падна пред нозете Му и рече Му: Господи, да беше Ти тука, нямаше да умре брат ми. Иисус, като я видя, че плаче, разтъжи се в духа си и се смути. И рече: Где го положихте? Като тъжеше в себе си, Иисус дохожда на гроба. Беше пещера, и на нея привален камък.
Казва Иисус: Отместете камъка. И подигна очи нагоре и рече: Отче, благодаря Ти, че Ме послуша. Като каза това, извика със силен глас: Лазаре, излез вън!
Умрелият излезе, с ръце и нозе, повити в саван. Иисус им каза: Разповийте го и оставете го да си иде.
Тогава мнозина от юдеите, които бяха дошли при Мария и видяха това, що стори Иисус, повярваха в Него.

Евангелие от Йоана
 
Една седмица преди Великден Църквата отбелязва тържественото влизане на Иисус Христос в Eрусалим в навечерието на Пасха, или Вход Господен.
Христос влиза на младо осле (магаренце), тълпата го приветства с "Осанна на Сина Давидов!", с дрехите си и палмови клонки застилат пътя му. Така евреите посрещали царете и победителите. И само няколко дни по-късно същите хора ще викат на Пилат: "Разпни го!"
На Цветница в храма християните държат в ръце осветени върбови клонки (които заменят палмовите клони), сякаш отново посрещат своя Спасител. Осветяването на върбичките се извършва на всенощното бдение в събота вечер. След богослужението вярващите отнасят осветените върбови клонки в домовете си за здраве и предпазване от болести и зло.  
Седмицата, която започва в понеделник след Цветница, се нарича Страстната седмица, или седмицата на страданията на Исус.
 
В събота преди Цветница е Лазаровден.
Според народните представи денят на Лазаровото възкресение е ден на нивите, пасбищата и горите.
Жените месят питки и прекаждат обреден хляб.
Момите лазаруват - обикалят къщите и пеят песни за всеки член от семейството, пожелавайки плодородие.
Стопаните им дават от погачата с мед и плодове, за да има берекет. Даряват ги с яйца и дребни пари.
Лазарките обикалят и засетите ниви, където също изпълняват песен пожелание.
Някъде в шествията на лазарките участват булка и момък - едно малко момиче е облечено в сватбени дрехи, а по-голямо е с калпак и мъжки дрехи. Те разиграват пантомимата за възкръсването на Лазар, комуто предстои женитба.
На селския мегдан лазарките изиграват ритуалното си хоро, наречено буенец (буенек), хванати в дълга редица. На хорото се хващат само моми и се подреждат по ръст - най-високата и най-възрастната мома е начело и се нарича боеница (или боенек). Тя държи в ръцете си тояга. 
В някои краища из Българско след обяда лазарките се събират за обичая надпяване на пръстените. Предварително всяка мома е оставила в общо менче свой знак: гривна, пръстен, огърлица или китка. Менчето престоява през нощта под цъфнал трендафил. Предварително избрана мома вади един по един знаците и определя коя мома за какъв момък ще се омъжи.
 
За следващия ден - Връбница, или Цветница, още от вечерта се омесват куклите - обредни хлябове с формата на човешки фигури.
Сутринта над портите на всяка къща се закачват венчета от върбови клонки, които предпазват от зло.
Лазарувалите предният ден моми се събират на реката, като всяка носи свое венче и обредния хляб (куклата). Венчетата и парчета от хляба се нареждат на дъсчица и се пускат по течението. Момата, чието венче излезе най-напред, се избира за кумица. Кумицата завежда цялата дружина в дома си, където се гощават и пеят песни предимно с любовна тематика.
На този ден Североизточна България се извършват и поминални обреди, свързани с вярването, че на Връбница "разпускат умрелите". Преди изгрев-слънце жените отиват на гробища с върбови клонки, прекадяват и преливат гробовете на своите родственици и забиват клончета от върбата до гробните паметници.
 
Фолклорните обредни практики на Лазаровден и Цветница идат от дълбока древност и са "подправени" с мистичността на християнската вяра.
Пролетното възраждане на природата се свързва с мита за Лазаровото възкресение. Навлизането на земята в цикъла на раждането на новата реколта се чества от млади жени, готови да изпълнят повелите на общността за създаване на семейство и продължаване на рода. 
Копнежът на земеделеца за богата родитба и сита година се преплита с духовното извисяване на християнската саможертва.
А над всичко това доминира силата на току-що раззеленилата се земя...
 
Повече за празника - на http://margaritta.dir.bg
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови