Наука Физика С поглед към звездите

С поглед към звездите

Астрономът Димитър Съселов е роден е в София през 1961 година, син е на архитекта Димитър Съселов и внук на историка Димитър Съселов.
Димитър завършва основно училище в Несебър и английска гимназия в Бургас. Следва във Физическия факултет на Софийски университет.
Още като студент, през 1980 г., негово изследване по астрономия е публикувано в международно научно издание. Публикацията става повод Димитър да получи покана от Световната астрономическа асоциация за специализация в университета в Торонто, Канада. През 1988 Съселов защитава кандидатска дисертация по физика. След 1989-а се установява в Канада.
През 1998 г. е поканен да преподава в Харвард, където между 1999 и 2003 е главен лектор в Департамента по астрономия. Понастоящем е директор на Смитсониън център по астрофизика към университета. Ръководи и работата на новосъздаден мултидисциплинарен център, който събира учени от различни области за изследване на живота в контекста на вселената.
Димитър Съселов се занимава с изследвания на връзката между материя и лъчение. Научните му интереси се простират от еволюцията на водорода и хелия в ранната вселена, през строежа на звездите, до пулсарите и определянето на разстоянията до други галактики.
Най-новите му открития, с които добива международна известност, са свързани с подобни на Земята планети извън Слънчевата система, обикалящи около звезди (екзопланети). Чрез разработения от Съселов и сътрудниците му метод на транзитното търсене те откриват през 2003 г. най-далечната засега планета OGLE-TR-56b в съзвездието Стрелец.
Автор е на книгите "Stellar Pulsation" (2001) и "Pulsating Stars" (1998).

Източник: http://bg.wikipedia.org