Спорт Други Българската "запазена марка" в автомобилния спорт

balgari.bg

Българската "запазена марка" в автомобилния спорт

altИлия Чубриков е роден на 8 януари 1935 г. в Габрово.
Баща му - почитател на колелото и заместник-председател на колоездачния съюз в Габрово, запалва малкия Илия по велосипеда. Когато е на 9 обаче, баща му му купува мотоциклет. Това определя съдбата на Чубриков.
Като войник го включват в отбора на ЦСКА. През 1956 г. участва в състезанията в Гармиш Партенкирхен, където се преборва за златото с 350 състезатели от цял свят.
През 1967 г. Илия изаедно с брат си Кольо за първи път стартира на рали - "Трансбалкания" (България, Югославия и Румъния) с "Булгар Рено 8" 1150 куб. см и побеждават.
За няколко старта през 1968 и 1969 г. навигатор на Илия е Атанас Тасков.
През 1968, 1969 и 1971 г. братя Чубрикови стартират в рали "Монте Карло". Още през 1968-а в Европа е пуснато в продажба макетче на автомобила им - с техните имена и номера от Монте Карло. Едва през 1971-ва обаче двамата се преборват за челни позиции - с "Булгар Алпин" 1300 куб. см са трети в клас до 1600 кубика.
След това участие Чубриков е забелязан и със съдействието на собственика на фирмата "Алпин" му е доставен оригинален "Алпин 1600", с който печели рали "Златни пясъци" същата година.
Следващият голям успех е на рали "Руска зима" през 1974-та. Чубрикови печелят "мразовитото" състезание при минус 30 градуса.
През 1978 г. Илия (с навигатор Калчо Хинов) печели Обиколката на Средиземно море, минаваща през 10 европейски и африкански държави. Състезанието е прототип на "Париж-Дакар" и тук Чубриков участва с "Лада 1300", като донася най-големия успех за марката до този момент. През следващата година същият екипаж със същия автомобил финишират втори на Обиколката.
През 1983 г. Чубриков е поканен от "Ротманс" за официален пилот. Автомобилът е "Рено 5 Турбо". След трето място на "Златни Пясъци", победи на "Хеброс" и "Гюнайдън" (Турция) и челни класирания на "Шкода" (Чехия), "Сан Марино" (Италия) и "Дунав" (Румъния) Чубриков завършва пети в европейския шампионат. След това класиране Чубриков получава от ФИА най-високия приоритет - "А", за 1984 г.
През 1986-а Чубриков стартира с кола от група "Б" - "Пежо 205 Т16". На първия етап на "Златни пясъци" повреда в колата му попречва да финишира.
Скоро обаче участието с коли от група "Б" на рали е забранено и Чубриков се ориентира към европейския планински шампионат. През 1989 г. завършва пети в генералното класиране, на следващата година - трети.
В кариерата си Илия Чубриков има класирания от първо до пето място на рали "Златни пясъци", печелил е три пъти рали "Хеброс", има победи на "Стари столици" и "Вида", 12 първи места в генералното класиране и още десетки призови класирания на международни ралита извън България. Печелил е планински състезания в Унгария, Германия, Франция, Португалия, има челни класирания в Австрия, Италия, Швейцария, Чехия, Германия, Франция.
През 1990 г. Илия Чубриков се оттегля от автомобилния спорт.

Източник: http://bg.wikipedia.org

Етикети:
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.