Спорт Други

balgari.bg

Непобедим на европейското татами

Сенсей Валери Димитров е роден на 24 октомври 1981-ва.
Започва да се занимава с киокушин през 1995 г., а от 1997 г. се състезава за АСКК "Тракия" - Пловдив, и е неизменно в челната тройка на републикански състезания за юноши старша възраст и мъже.
Двукратен носител е на купа "Верея" (1999 и 2000 г.), както и на трофея за най-техничен състезател от същото състезание. При дебюта си на републиканско първенство за мъже в Пловдив (1999) Димитров се класира втори в категория до 78 кг, като отстъпва само на по-рутинирания и опитен състезател сенпай Марин Петров. През 2000 г. на републиканското за мъже в София става шампион. Същата година печели и турнира "Супер гард", както и купата за най-добър състезател на турнира.
Четирикратен носител е на купата за най-техничен състезател от републикански турнири.
При дебюта си на европейско първенство през 2001 г. в Испания снсей Димитров става шампион до 80 кг, присъдена му е и купата за най-техничен състезател. Чупи и най-голям брой дъски, с което печели и купата за тамешивари. Това състезание остава в историята на българския киокушин като единственото с двама европейски шамиони, и то при дебют. Президентът на Световната карате организация Кенджи Мидори, впечатлен от качествата на сенсей Димитров, кани българина да тренира в Япония два месеца, както и да участва в два японски турнира и няколко лагера.
В Страната наизгряващото слънце Димитров печели и двата турнира, в които участва - в Амами и Фукуока.
На Европейското първенство в Унгария през същта 2001-ва Валери Димитров става шампион в абсолютна категория. През 2003 г. на Европейското в Литва се класира втори до 80 кг.
Световното първенство в Токио през октомври същата година му носи четвърто място (поради травма). Това класиране е най-големият успех за българския киокушин засега.
През 2005 г. сенсей Димитров се завърща на състезателното татами. Става европейски шампион в Дания и носител на световна купа в средна категория в Осака.
На следващата година отново е републикански шампион и носител на купата за най-техничен състезател. На Европейското в Будапеща печели и 4-те си срещи с ипон и отново му е присъдена купата за най-техничен състезател.
През 2007 г. сенсей Димитров става европейски шампион за трети път - нокаутира всичките си петима противници до финала.
На 9-ото световно първенство стига до челната тройка, като губи само на полуфинала от шампиона Такаюки Цукагоши. Удостоен е и с приза за най-техничен състезател на турнира.
През 2008 г. става за шести път европейски шампион, този път в Пловдив, пред родна публика.
Година след това за първи път става европейски шампион в тежка категория - така е единственият, печелил европейски титли в три различни категории. На Световната купа в Санкт Петербург отново е първи, пак в тежка категория. Това е втората титла от световна купа за Димитров.
През периода 2010-2013 г. Сенсей Димитров остава непобедим на европейското татами, като печели всички първенства, включително и в абсолютна категория.
През 2013 г. става и за трети път световен шампион на Световното първенство на категории в Литва. След шампионата защитава успешно 4-ти дан.

 

Блондинка зад волана

Нашето момиче в мъжкия спорт - Екатерина Стратиева, е родена на 5 октомври 1982 година.
Завършва Средното художествено училище за приложни изкуства, а след това - Националната художествена академия с бакалавърска степен по графичен дизайн и магистърска - по рекламен дизайн. Започва работа в рекламна агенция.
Но любовта към моторите я отвежда в Националната спортна академия. Тренира със Стоян Апостолов, взима лиценз от неговия отбор "Елена Рали тим". Първите си стъпки в автомобилизма прави през 2005-а, когато участва в планински шампионат и завършва втора в клас Х1.
През 2006-а Катя участва в планински и рали-шампионат и печели планинската надпревара.
След година потвърждава постижението си, става и вицешампион в рали-шампионата. Участва и в международни състезания - в "Хелла Рали" в Словения и в сръбското "Ю рали".
За девет сезона зад волана от 100 старта Стратиева има над 80 приза. Сред тях е купата за рали-пилот номер 1 сред жените от световната ранглиста за 2012 г., както и купата в памет на Ричард Бърнс (световен шампион, починал на 34 г. от тумор в мозъка) за млад талант при пилотите. За пръв път отличието се присъдено на българин, при това жена.

Още за чаровната пилотка разказва "24часа"
 

От любов към върховете

Дойчин Василев - шестият българин, покорил Еверест, е роден на 12 юни 1944 година в София. През 1974 година завършва Висшето училище по полиграфия в Лайпциг и в продължение на седемнайсет години е преподавател в ССУ по полиграфия и фотография "Юлиус Фучик".
Като студент Дойчин обикаля с раница и фотоапарат планините на България. С алпинизъм започва да се занимава през 1975 година. След Алпите и Кавказ идва ред и на по-високите върхове. Основна подготовка за височинен алпинизъм получава в Памир и Тян Шан, където има седем експедиции с 11 изкачвания на седемхилядници, което му носи и званието "Снежен барс".
В Хималаите е участвал в трите национални експедиции през 80-те години. Изкачва пет осемхилядника - Дхаулагири (1995), Еверест (1997, откъм Тибет, Китайският маршрут), Макалу (1998) и Шиша Пангма и Чо Ою (1999). Участва в българската експедиция, при която за пръв път е покорен осемхилядник (Лхоце през 1981 г.), както и в експедицията през 1984 г., когато Христо Проданов загива на Покрива на света.
През 2004-2005 г. взема участие в българската антарктическа експедиция "Тангра", изследва остров Ливингстън и изкачва върхове в планината Тангра, както и най-високия връх на Америка - Аконкагуа в Андите.
Запален фотограф е, има пет самостоятелни изложби. С фотография се занимава от 1965 година. Автор е на документалните филми "Джомолунгма" (1997), "Макалу" (1998), "Бялата планина" (1998), "Манаслу (1999), "Бели мечти" (2001) и "Децата на Еверест" (2003). Работил е 6 шест години в Министерството на външните работи.
От 1992 година има частен бизнес.

Пътят на Дойчин Василев към най-високата точка на Земята е дълъг и стръмен. Когато стига горе, е на 52 години.
През 1984 година се приближава на 1300 метра от върха, но не се наема да щурмува върха. Трябва да минат още 13 години, преди мечтата да стане реалност.
Дойчин изкачва Еверест сам на 20 май 1997 година в 3.30 часа след обяд. Така е записано на сертификата, издаден от Китайската тибетска асоциация, регистриращ събитието. Посочена е и височината - 8848.12 метра над морското равнище.
Дочийн Василев е носител на орден "Народна република България" първа и втора степен и "Стара планина" първа степен.
 
Интервю с Дойчин Василев помества www.blitz.bg
 

Алпиецът от Самоков

Петър Попангелов е най-известният ни скиор в алпийските дисциплини. Роден е на 31 януари 1959 г. в Самоков.
В състезания за Световната купа участва в продължение на 11 години - от 1977 до 1988 г. В 37 надпревари Попангелов се класира между първите десет, като има едно първо, шест втори и четири трети места.
Попангелов е 6-и в слалома на две зимни олимпиади - в Лейк Плесид през 1980 г. и в Сараево през 1984 г. Той е трикратен световен студентски шампион по слалом - в Испания през 1981 г., в България през 1983 г. и в Чехословакия през 1987 г.
Петър Попангелов има 27 международни победи в състезанията по календара на ФИС в чужбина и у нас. Многократен балкански шампион е в слалома и гигантския слалом за мъже и юноши, има 26 републикански шампионски титли във всички алпийски дисциплини.
Най-успелият ни алпиец е носител общо на 128 купи и 180 медала. Член е на Международната федерация по ски (ФИС). Удостояван е два пъти със званието "Почетен гражданин на Самоков", има две дъщери. В момента се занимава с хотелиерство.


Интервю с Попангелов помества http://novinar.bg
 

Повелителят на шосетата

Автомобилният състезател Димитър Илиев е роден на 2 август 1975-а в София. Завършва средното си образование в Професионалната гимназия по транспорт, а през 1998 г. се дипломира в Националната спортна академия със специалност "Автомобилизъм".
Кариерата му стартира през 1994 година. Състезава се в българския крос-рали шампионат, като още през 1995 година става шампион.
Година по-късно завършва 4-ти в крайното класиране в родната надпревара, трети в клас F2, става трети в шампионата за туристически автомобили и 2-ри в крайното класиране на Българския крос-рали шампионат.
През 1997 година Илиев финишира на 4-то място в крайното класиране на Българския шампионат за туристически автомобили. На следващата година е пети в подреждането при туристическите автомобили, 6-и в крайното класиране на Българския рали шампионат и 2-ри в група F-2.
В началото на 2000 година екипът на BAMS Motors и екипажът на Димитър Илиев печелят 30-ото, юбилейно издание на Рали "Хеброс". За първи път Илиев става носител на Източноевропейската купа на ФИА.
През 2001 година печели и националния рали шампионат и - за втори път - Източноевропейската купа на ФИА. През 2002 година екипът на Илиев става първият, участвал в Световния рали шампионат (WRC), версия PWRC, където заема няколко престижни места - Рали "Швеция" - 7-о, Рали "Корсика" - 2-ро, Рали "Кипър" - 4-то място. В крайното класиране завършва на 8-о място в своя клас.
През 2003 година Димитър Илиев участва в световния рали шампионат за младежи, като кара в легендарното Рали "Сан Ремо" и завършва трети.
През 2005 година побеждава в ралитата "Виктори - София", втори е на "Хеброс" и трети на "Траянови врата".
На следващата година отново става шампион на България, спечелва и Източноевропейската купа и балканското първо отличие. Заема престижното 3-то място в генералното класиране за Европейския рали шампионат.
През 2007 година Димитър Илиев печели всички стартове от националния ни рали шампионат, в които взема участие - ралитата "Стари столици", "Траянови врата", "България", "Вида", "Сливен", "Юго рали" - Сърбия). Представя се отлично в Европейския рали шампионат, побеждавайки в Рали "Миле Миля" - Италия, става втори в Рали "Ина-Делта" - Хърватска, и става трети в "Упрес Рали" - Белгия.
Същата година побеждава на Рали България - кръг от Европейския рали шампионат, и става вторият българин, печелил състезанието (след Илия Чубриков през 1971 г.).
През 2008 г. се състезава в Европейския пистов шампионат GT3, заедно с Пламен Кралев в отбора на "Кесъл Рейсинг". През 2010-а и 2011-а Илиев отново е пръв в националната надпревара, с което шампионските му титли в българския рали шампионат стават шест.

Какви коли кара шампионът - на http://bg.wikipedia.org
Етикети:
 
Страница 2 от 7

За кои големи българи искате да разкажем, кого още да включим в своеобразния ни каталог на българщината? Предложенията си пращайте чрез нашата форма за контакт.