Звездата на Метрополитън Диана Дамрау преди първия си концерт в България: Срещала съм изключителни музиканти от вашата страна!
Диана Дамрау – една от най-забележителните оперни певици на нашето време, ще открие новия сезон на Софийската филхармония в началото на септември. В него звездата на Метрополитън ще си партнира с френския бас Никола Тесте, неин съпруг. Диригент е сънародникът ни Павел Балев, който от години работи в Германия, в момента е главен диригент на Филхармонията в Баден-Баден.
Ролите, които Диана Дамрау изпълнява са част от афишите на Метрополитън опера, Ла Скала, Кралската опера в Лондон, Баварската държавна опера и Залцбургския фестивал. Родена и получила образованието си в Германия, тя е Kammersängerin на Баварската държавна опера и носителка на баварския орден Максимилиан за наука и изкуство Bavarian Maximilian Order for Science and Art (2010), както и на безброй престижни награди.
Дамрау е първата певица в историята на Метрополитън опера, която се превъплъщава едновременно в ролите на Памина и Кралицата на нощта в едно и също представление на „Вълшебната флейта“ на Моцарт.
Изпълнява главни роли в множество филмирани постановки на Метръпълитън, които се излъчват по цял свят. В началото на тази година беше звездата на новогодишните концерти на Берлинската филхармония под палката на Кирил Петренко.
Програмата от оперни арии и дуети, която ще чуем в зала „България“, се нарича „Кралски афери – Крале и кралици на операта“ /Royal Affairs – Kings & Queens of Opera/. В нея Дамрау и Тесте ще изпълнят музика от Верди, Росини, Белини, Доницети и Чайковски. Това е премиера на концертния проект, който по-късно ще бъде представен в Германия, Сингапур и др. Предстои и още една „кралска колекция“ – през октомври излиза Donizetti: TudorQueens, новият солов албум на Диана Дамрау. В интервю за Радио България тя споделя:
„Много е вълнуващо и за мен, и за съпруга ми. Има няколко премиери, събрани на едно място – за първи път ще бъдем в България и ще пеем пред чудесната публика, ще изнесем и първия концерт с този репертоар.“
„Щастливи сме и го очакваме с вълнение. Колкото до новия албум, идеята се роди около планирането на бъдещи постановки. Аз вече съм пяла Мария Стюард, а Ана Болейн, подготвяме за продукция, която ще се осъществи през следващата година. Много обичам финалната сцена на „Роберто Деверьо”, макар че не съм я изпълнявала на сцена. Реших, че ще е хубаво да ги събера на едно място. Записите са с диригента Антонио Папано и оркестъра и хора на „Санта Чечилия“. Беше изумително, невероятно почти като оперна продукция. За по-малките роли взехме млади, обещаващи солисти. Беше прекрасно с музиката на Доницети.“
Диана Дамрау и Никола Тесте имат съвместни проекти с маестро Павел Балев от 2013 г. Имайки предвид успехите на наши сънародници по света, които се множат през последните години, със сигурност диригентът не е единственият българин, с когото звездното сопрано споделя сцената.
„Срещала съм изключителни музиканти от вашата страна, изпълнители с невероятна техника, с топли, големи гласове, истински посветени на музиката. Разбира се, това важи за всички велики артисти, но особено много за българските. Те са наистина с големи сърца, топли хора.“
Независимо от тежката ситуация, която особено силно се отразява на културните събития и хората, които се занимават с изкуство, Диана Дамрау е убедена:
„Операта никога няма да умре. В нея си дават среща всички изкуства, всяко представление носи нещо ново. Операта е посветена на човешките чувства. В концертната зала те могат да бъдат предадени и съпреживени много по-директно, а гласовете звучат естествено. За мен няма нищо по-високо от живото изпълнение, от дишането на публиката в залата. Ситуацията е много, много трудна, особено за младите музиканти. Надявам се скоро да се възстановим. Когато всичко е наред, изкуствата са нещо като украса за политиците и за големите събития от всякакъв характер. Сега хората, които имат власт, трябва да направят каквото е необходимо. Нека не забравяме, че всеки идва от своята култура, а музиката е езикът на чувствата, езикът, който свързва различията, отваря ни вселената, тя е езикът на любовта. Независимо дали е драматичен или тъжен, това е любов.“
„Съвсем скоро имах малък рецитал. Беше незабравимо, независимо че в залата имаше малко над 300 души. Надявам се, че в София Covid-19 ще е „спокоен“, а хората ще бъдат отговорни и ще намерим път един към друг – публиката и ние, които ще пеем и ще предаваме красотата на музиката чрез нашите гласове.“