Симфоничният оркестър на БНР открива новия сезон с Марк Кадин

0

- Advertisement -

След принудителното няколкомесечно прекъсване, наложено заради пандемията от Covid-19, радиосимфониците и техният главен диригент Марк Кадин отново се завръщат на сцената и подновяват своите традиционни срещи с публиката и слушателите. Новият творчески сезон 2020/2021 се открива в петък, 25 септември, в столичната зала „България“ с програма, която предлага: българската премиера на творбата на Добринка Табакова „Дърво и стомана“, Третия клавирен концерт на Лудвиг ван Бетовен, в който солист ще бъде младият украински пианист Дмитро Чони, и Симфония №100 „Военна“ от Йозеф Хайдн.

С много надежди, вдъхновение и любов маестро Кадин е подготвил един нов сезон, в който Симфоничният оркестър на БНР обещава на своите почитатели интересни програми, великолепни солисти и гостуващи диригенти – както млади, новоизгряващи звезди, така и вече утвърдени знакови творци. Концертите са обединени в два основни цикъла – „Хоризонт“ и „Христо Ботев“ – посветени на 50-годишнините на програмите. Подновена е и звукозаписната дейност на радиооркестъра, която е една от основните му задачи, като състав на Българското национално радио, създаващ и съхраняващ музикалния ни фонд.

Първият гост-солист на радиооркестъра ще бъде многообещаващият Дмитро Чони – изключително талантлив украински пианист, който макар и много млад, вече е носител на десетки награди. Сред тях са: Първа награда и Златен медал на конкурса „Paloma O’Shea Santander International Piano Competition“ в Испания, Първи награди на Международните конкурси: „Тhe Bösendorfer USASU“ (САЩ),  Лос Анджелис (САЩ), Рим (Италия), Тукуман (Аржентина); Първа награда и Награда на публиката от „ZF-Musikpreis“ (Германия) и др. Дмитро Чони е лауреат и на редица музикални форуми за пианисти като: Vendome prize от фестивала във Вербие (Швейцария), конкурса Феручо Бузони (Италия); Международния конкурс за пиано в памет на Владимир Хоровиц (Украйна); Международния конкурс на езерото Джинджи, Суджоу (Китай), Конкурса Сан Маринo. Удостоен е и с престижните награди „Артуро Бенедети Микеланджели“ от академията „Епан“ (Италия) и „Prix du Piano Bern“ от Интерлакен класикс (Швейцария).

Пианистът Дмитро ЧониПианистът Дмитро Чони
За него Норма Фишер, професор по пиано в Лондон, казва: „Той е извънредно завладяващ млад артист с великолепно владеене на клавишите и неустоима музикалност.“

Дмитро Чони ще бъде солист в Третия клавирен концерт на Лудвиг ван Бетовен, до минор, опус 37. Творбата е създадена през 1800-та година (ескизите са от 1797) и е посветена на пруския принц Фридрих Лудвиг. Първото й изпълнение е на 5 април 1803 година със солист самият автор. Концертът има голям успех и веднага добива популярност. В известния „Музикален речник“ на Ернст Лудвиг Гербер, издаден през 1812, се казва:
„…Това е, може би, най-висшето творение сред създаденото от майсторите в дадения жанр“. След Бетовен третият концерт е изпълнен от Фердинанд Рис и в края на 1808 от Фридрих Щайн.

„Дърво и стомана“ на Добринка Табакова е изключително интересна творба, която ще прозвучи премиерно в България. Произведението е написано през 2019 по поръчка ва BBC и е изпълнено за първи път на фестивала BBC Proms в Лондон. Дървото и стоманата са материалите, от които са направени инструментите в симфоничния оркестър и в този смисъл творбата е нещо като своеобразен пътеводител в оркестъра, разкриващ неговите особености и възможности.

Симфония №100 „Военна“ от Йозеф Хайдн е осмата поред от общо 12-те т.нар. „Лондонски“ симфонии на Хайдн. Написана е за второто голямо лондонско турне на композитора и названието ѝ произтича от втората част и края на финала, в които звучат характерни фанфари, изпълнявани от тромпети в „С“ и ефекти в перкусиите. Освен стандартните изпълнители на дървени духови, валдхорни и тромпети, както и струнни и тимпани, в Симфония №100 оркестърът включва и набор от „турски“ перкусии (триъгълник, чинели и голям барабан), което е голяма новост за европейската музика от края на 18-и век и се превръща в своеобразна „мода“. Именно появата на новите ударни, подсилващи духовите инструменти, както и маршовите ритми, дават на тази симфония заглавието (не авторско!) – Военна. Произведението е изпълнено за първи път на 31 март 1794 в „Hanover Square Rooms“, Лондон, под диригентството на автора и има изключителен успех.

От новия сезон началният час на всички концерти на радиооркестъра вече е 19 часа. Концертите ще се излъчват директно по програма „Христо Ботев“.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече

Политика на поверителност и бисквитки