Трагедията напомня случая „Своге“, и тук са подавани сигнали за пътя

0

- Advertisement -

Владимир Тодоров пред „МОНИТОР“

– Г-н Тодоров, поредна голяма трагедия. Защо се стигна дотук, какви са изводите, които отново трябва да си направим?

– Първо искам да изкажа съболезнованията си на близките на загиналите. Това е неописуема трагедия, и то за две държави. Досега подобно нещо не се е случвало. Истината е, че у нас липсва единна политика по отношение на пътната безопасност. Все още не знаем причините за трагедията – не можем да кажем дали шофьорът е заспал, тепърва това ще се изясни. Не знаем и дали маркировката отговоря на истината, оказва се, че на мястото има знаци, които не отговарят на изискванията. Няма разделителен буфер, който да ограничи зона за спиране. Още не е ясно и колко време е шофирал водачът, дали е заспал, спазвал ли е изискването за почивка. Отново стигаме до въпроса за контрола – кой проверява тези водачи, като минават границите, особено през нощни преходи. Все пак се возят и деца. Причините може да са много, тепърва ще се изяснят. Следствието обаче ще е трудно, защото автобусът е изгорял, шофьорът е починал, така че ще е много трудно за следователите.

– Какъв е този участък всъщност, експерти изтъкнаха, че до мястото на инцидента е имало нелегален изход от кариера и оттам излизали камиони?

– В този участък от две години текат ремонтни дейности, там се укрепва стената, пробиват се непрекъснато дупки. Има прах и при малък дъжд настилката става много хлъзгава. Затова би трябвало да се почиства непрекъснато, но явно не се случва. Няма кой да контролира ремонтите на пътя. Пътната инфраструктура в България е в изключително лошо състояние, нашите магистрали са опасни и подлъгват често хората да карат с висока скорост. Така че има много неща, които да се изясняват.
– Напомни ли ви този случай за трагедията „Своге“?
– За съжаление почти всяка година има катастрофи с автобуси у нас. Имаше инцидент край Вакарел, на магистрала „Тракия“ няколко случая, спомнете си Лим, Своге. След Своге се създаде една бутафорна агенция, която трябваше да провежда държавна политика спрямо пътните инциденти, а се оказа, че само наблюдава встрани какво се случва. Жалко е, че не се учим от грешките си и затова се повтарят. Действаме на принципа „след дъжд – качулка“.
– Каква е приликата с трагедията от Своге?
– Катастрофата има сходства с трагедията от Своге по няколко неща. Едното е, че ние самите бяхме подавали няколко сигнала до Пътната агенция за този участък, че асфалтът е износен и няма добро сцепление. Тук колеги са сигнализирали, че има проблеми. Излиза, че отново някой не си е свършил работата, защото това е от години.
– В случая какво може да направят близките на загиналите, или отново няма да има виновен, делото ще се протака с години?
– Дела при всички случаи ще има, ще има следствие, ангажирани са най-добрите следователи. Надявам се да приключат бързо и да се установи вина. Надявам се да се подходи отговорно и към състоянието на пътната инфраструктура и това няма да се неглижира. В случая при пътуването са сключени застраховки за злополука на местата, има застраховка „Гражданска отговорност“, така че близките ще бъдат материално компенсирани, но това не е важно в момента. Мъката е огромна и си представям как се чувстват тези хора. Нека се изяснят причините за самия инцидент.
– Явно този участък е бил опасен, нали трябваше точно такива рискови точки да бъдат посочени в карта, която да насочва водачите?
– Това е големият проблем на нашата инфраструктура. Ние от 10 години обясняваме, че в страната има 50 пътни участъка, които са с концентрация на пътни инциденти. Там, общо взето, всяка седмица има катастрофи. Пътната агенция, Пътна полиция и регионалното министерство са наясно с това. Мога да дам и конкретен пример с местата, където на АМ “Тракия“ има аквапланинг и автомобилите стават неконтролируеми.
– Какво сочат данните – намаляват ли катастрофите през последната година?
– Не, напротив, до вчера имахме 40 загинали повече. 46 души загинаха само за ден, а всеки месец в България при катастрофи умират по 50-60 души. Това обаче минава някак си между новините.
– Имаше като че ли период със спад на пътните произшествия?
– Да, но за кратко, по време на локдауна и това беше заради ограниченията.
– Къде сме в тази черна статистика?
– Ние сме на челните места по загинали. Латвия и Полша са водещи в момента, а с Румъния ние заемаме трето или четвърто място. Така че заради ограниченията имаше някакъв спад, но не бих казал, че това е било трайна тенденция. Напротив, връщаме се към негативните статистики. Всъщност искам да вметна, че започнаха преговорите за съставяне на правителство и една от темите вчера следобед беше за пътната безопасност. Ако случилото се не даде основание на партиите да погледнат на пътната безопасност сериозно и това не е приоритет, у нас ще продължи да има катастрофи.
– Кои са най-честите причини за пътнотранспортни произшествия?
– Най-честата причина е лошата пътна инфраструктура. Тя е на първо място. По отношение на човешките грешки, имаме неправилно изпреварване, навлизане в насрещното, високата скорост.
– Шофиране в нетрезво състояние?
– То е по-назад в списъка. По-скоро недобре обучени млади шофьори, които предизвикват катастрофи. Имаме изключително лош автопарк. Преминаваме формално технически преглед, а в същото време си затварят очите и пускат автомобили с износени гуми, с лоша спирачна система. Тоест, това са комплекс от фактори, говорим го от години и институциите бездействат. Не се проверяват часовете за почивка на шофьорите на тирове и автобуси, не се слагат бетонни предпазни огради като разделители между платната на магистралата. Това е практика в цяла Европа. Тя има много по-висока степен на задържане от мантинелите и не би позволила автомобил или ТИР да премине в насрещното.
– Продължава ли практиката с неплащане на глобите и да се чувстваме безнаказани?
– Продължава, няма достатъчно камери, няма система, която да контролира скоростта. Така крайният резултат са такива тежки катастрофи.

– Колко камери още са ни необходими?
– В момента у нас има около 280 камери, а са нужни около 1000, за да се контролира скоростта. Като спокойно може да се използват камерите на АПИ, на ТОЛ системата, не е необходимо да се купуват нови, а да се включат наличните към това да се контролира скоростта.
– Какъв развой прогнозирате тук?
– Ще има дела. Трудно ще е следствието, защото шофьорът е загинал. Най-вероятно ще се търси причина във водача и инфраструктурата. Не изключвам да има техническа неизправност в автобуса. Винаги е едната от тези причини или трите заедно.

Визитка:


Роден е на 26 октомври 1972 година
Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече

Политика на поверителност и бисквитки