Водеща версия е човешка грешка за катастрофата на „Струма“

0

- Advertisement -

За момента водеща се очертава версията за човешка грешка, заяви на брифинг зам.-главният прокурор и директор на НСлС Борислав Сарафов.

Той, говорителят на главния прокурор Сийка Милева и един от следователите по делото дадоха подробности от разследването на тежкия инцидент с македонския автобус.

По данни на граничния контрол на Капитан Андреево, в автобуса-ковчег са пътували 52-ма души, след трагедията са намерени 44 трупа, 7 оцелели са в болница – 4 мъже и 3 жени. Един от оцелелите е бил категоричен пред разследващите, че са се спасили не 7, а 8 души, съобщи Сийка Милева. Предполага се, че 8-ият спасен е пътник, който се е прекачил в друг от 4-те автобуса при последната спирка за почивка малко преди катастрофата.

Утре следовател и прокурор ще заминат за Скопие, където ще дадат българската молба за правна помощ и ще получат изготвените ДНК-профили на роднини на загиналите, които у нас ще бъдат съпоставени с ДНК-профилите на жертвите, за да бъде направена тяхната идентификация. След това телата им ще бъдат върнати в Македания.

Разследващите категорично са отхвърлили версията, че автобусът е пренасял туби с гориво. Намерени са 3 туби с остатъци от нафта, те не са били пълни и не са се възпламенили, т.е. пожарът не е тръгнал от тях. Експертите заключават, че запалването е предизвикано от закачването на автобуса в дясната мантинела, отделяща отбивката на пътя, стърженето й по асфалта, което е било като шмиргел, огниво, и това е запалило кълбо от искри, които пък са запалили нафтата и маслата в автобуса.

Разследващите категорично отхвърлят и версията за терористичен акт. Направени са ацетонови обтривки от автобуса за наличие на взривни вещества.

Днес разпитите и огледът на автобуса продължават. До сега са разпитани двама от оцелелите пътници, които са в болница. Тези свидетели са били будни по време на инцидента и дават изключително точни показания за събитията. Разказите им се припокриват. В момента се разпитват други двама от оцелелите пътници.

Няма нито един очевидец, който отвън да е видял катастрофата, заяви Борислав Сарафов.

Назначени са експертизи, някои от които вече са готови. Приключили са всички аутопсии и съдебно-медицинските експертизи на загиналите са готови. Всички жертви са загинали от задушаване при пожара /в дихателните им пътища са открити сажди/, а не от травми при катастрофата или взрив. До момента няма данни за взрив. Дочутият силен шум е от удара на автобуса в островната мантинела вдясно.

Назначени са автотехническа и пожаро-техническа експертизи. Комплексната съдебно-медицинска, автотехническа и пожаротехническа експертиза ще даде отговор на въпросите за причините – защо автобусът е напуснал траекторията си и кое е предизвикало интензивния пожар.

Експертите са установили, че в участъка на инцидента има лоша пътна маркировка и лоша сигнализация. В момента се налага мнението за зле организирано движение. „Дясната мантинела, в която се е нанизал автобусът, е опасна за движението, тя е способствала за запалването на огъня. Нейното място не е там. Дали ако е имало човешка грешка, тя е била способствана от лоша организация на движението, се установява“, каза още Сарафов. Установено е, че има спирачен път.

Днес сутринта главният прокурор Иван Гешев е разпоредил на ВАП по реда на надзора за законност да разпореди проверка на пътната сигнализация и маркировка на магистралите и първокласните пътища в страната, съобщи Сийка Милева. В проверката ще бъдат привлечени международни експерти и експерти от неправителствени организации.

Един от екипа следователи по делото – Маринов, разказа, че шофьорът на автобуса е реагирал преди удара с мантинелата, явно я е възприел в последния момент. „Той се е отклонил вдясно незнайно защо и се е нанизал в тази мантинела. Дали е загубил ориентир в пътната обстановка – било е тъмно, ръмял е лек дъжд, дали поради някаква друга причина може да е изпаднал в лека заблуда, за да завие надясно в отбивката за чешмата. Безспорно е установено, че това нанизване е значително, защото 9 колчета от мантинелата са изкъртени и цялата мантинела е отнесена с автобуса в средната част на магистралата. Ние я намерихме силно деформирана между предна гума и предна врата. Там се намира резервоарът с нафта. Свидетелите, които са пътували, потвърждават, че непосредствено след удара са започнали интензивни пламъци вдясно и след спиране на автобуса много бързо се е задимило цялото помещение. Правили са опит да отворят прозорците неуспешно“, раказа следователят.

Предната врата в момента на удара е изхвърчала, тя е намерена встрани на тази отбивка. Въпреки че не е имало врата, там е имало огромен пожар, там никой не е можел да премине, всички са се струпали към средната врата. Автобусът е изкъртил и лявата мантинела. Продължавайки да се движи попада между двете мантинели на двете платна, които са с неговите габарити, и задната врата се оказала затисната от мантинелата. Това е обяснението за тежестта на инцидента.

Македонски съдебни медици са получи разрешение от Сарафов да присъстват при вземането на ДНК от човешките останки в автобуса.

Има спирачни следи и преди, и след мантинелата. Всяко тяло е било вадено след рязане на ламарината от седалките в автобуса. 

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече

Политика на поверителност и бисквитки