Сезонът зависи от въвеждането на мерките при конкурентите ни
* Румънският пазар ще е определящ заедно с британския, казва в интервю председателят на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)
– Г-жо Горанова, минaлoгoдишният зимeн ceзoн бe тpyдeн и зaвъpши c гoлeми зaгyби зa бизнeca. Ocнoвнaтa пpичинa бe пaндeмиятa и oгpaничeниятa пpи пътyвaниятa. Taзи гoдинa oбaчe ceзoнът щe e дopи пo-тpyдeн. Какво очаквате да се случи?
– Сезонът е непредвидим заради обстановката през последните две години, със сигурност ще е предизвикателен, но се надяваме да бъде по-добър от предходния, както беше и летният сезон. Новината за новия щам на коронавирус е много неприятна и тя ни прави по-големи песимисти, но все пак чакаме по-добри резултати. Здравните ограничения на правителството се стараят да подпомогнат сезона. Важно е, че промениха регулациите за влизащи туристи от червена зона. Всичко зависи от туристите колко кураж ще имат да пътуват.
– Властите се стараят да подпомогнат бизнеса и работещите. Избягват се локдауни въпреки гласовете, които искат да се затвори всичко за месец и след отшумяването на поредната вълна пандемията да се отвори и продължи напред. Кое е по-добрият вариант за туризма?
– По-скоро локдауните не работят за бизнеса и повече вредят, отколкото да помагат. За съжаление последните две години показаха, че с локдауни нещата не се решават и вирусът не се спира. Ограничава се и подпомага здравната система, но за един месец за един бизнес отваряне и затваряне непрекъснато е много по-тежко финансово, отколкото с останалите рестрикции.
– Европейските зимни курорти тази година също ще работят. Не е ясно дали България ще успее да се конкурира с тях. Може ли да предложим нещо повече за привличането на повече туристи?
– Това е по-голямото предизвикателство за нас в сравнение с миналата година. По време на предишния сезон повечето европейски зимни курорти бяха затворени, а ние бяхме едни от малкото, които приемаха туристи и затова бяхме привлекателни. Сега ситуацията не е такава. Разбира се, конкурентни са зимните курорти в Австрия и Италия. Развитието на сезона зависи от въвеждането на мерките в тези държави, защото в някои страни се въвеждат доста крайни мерки. Според мен удълженият локдаун в Австрия цели по-спокойни празници, за да може тогава всички да могат да пътуват и почиват. Много зависи как ще процедират конкурентните курорти и ще се борим с тях за разпределяне на малкото туристи чужденци.
– Зимнитe ĸypopти ce гoтвят ycилeнo зa eдин дoбъp ceзoн и имaт нaдeждa дa пocpeщнaт пoвeчe тypиcти тaзи гoдинa, нo зaceгa вcичĸo e в cфepaтa нa xипoтeзитe. Миналата година повечето клиенти бяха българи. Очаквате ли промяна?
– Очакваме, защото все пак повече пазари, които са важни за нас, са отворени за пътувания. Визирам Великобритания, Ирландия. За разлика от миналата година англичаните ще могат да дойдат. За момента поне записванията вървят доста добре. Смятаме, че тази година ще има повече чуждестранни туристи, отколкото българи. Още повече че с развиващата се инфлация, повишаване на цени и съответно намаляваща покупателна способност, българинът все по-трудно ще може да отделя средства за зимна почивка. Преди около месец излезе проучване, че едва около 15% от българите ще могат да си позволят ски ваканция. Така че в никакъв случай зимният сезон за разлика от летния основно на вътрешния пазар.
Зимният туризъм освен това е и по-скъп. У нас традиционно повечето домакинства не могат да си позволят две почивки през лятото и зимата. Предпочитат естествено морската за сметка на ски почивката.
– Очакваме ли нови пазари с туристи? Как вървят резервациите към момента?
– За чисто нови пазари не може да говорим в условията на пандемия, но през последните години все повече нараства интересът на туристи от Турция за ски почивка. Гостите от страни от бивша Югославия също се увеличават всяка година. Но зависи и какви ще са ограниченията за влизане у нас, защото са страни извън Европейския съюз. Румънският пазар ще е определящ заедно с британския. Дори е възможно туристите от северната ни съседка да са на първо място, защото заради пандемията тенденцията е хората да пътуват с личен автомобил до по-близки дестинации.
– С какво са по-различни българските туристи от чуждите?
– Българските туристи са много близки до румънските. Процентът на ваксинация също е доказателство за това колко еднакви сме в някои отношения. Но всеки един пазар и националност имат своите предизвикателства. През последните години туристите от Израел също се увеличават, не само за летен туризъм. Но много колеги биха се съгласили, че са най-трудните гости, но плащат повече. Българските клиенти, които са платежоспособни и ходят на почивки, не плащат просто хотел, а ползват допълнителни услуги, т. е. оставят доста пари в дестинацията. За разлика от немския турист, които е всеизвестен с това, че плаща ол инклузив и не харчи нищо повече. Последното не е релевантно за зимния туризъм.
Българският турист държи на качеството, доста е взискателен. Факт е, че платежоспособният турист е видял доста места с по-добро ниво на обслужване. За съжаление България не се слави с най-доброто ниво на обслужване, но в крайна сметка има все повече качествени места у нас, където и храна, и удовлетворението, което получават клиентите, е както се очаква да бъде.
Очаквам един ден българският клиент да промени нагласата си за плащане. Не да очаква да плати възможно най-малко пари, а да получи най-високо качество на услугата.
– Тази година и по-голяма част от хотелите ще отворят, но до откриването на сезона в средата на декември ситуацията може да се промени. Нов фактор, който влияе силно на бизнеса, е цената на тока. Браншът се притеснява, че е направил резервации на една цена на електроенергията, а сега тя вече е друга.
– Това зависи от политиката на новото правителство в тази насока. И дали субсидията, която беше отпусната за два месеца за разходи за електроенергия, ще бъде продължена или не. Помощта засяга месеци извън активния зимен сезон, а продължителното увеличаване на разходите за ток засяга не само ресторантите и хотелите, а и концесионери на пистите, които не успяват да калкулират цените. Непредсказуеми са разходите за всички.
ВИЗИТКА:
Димитрина Горанова работи в сферата на туризма от 15 години
Управител e на фирма за организиране на мероприятия и обслужване на корпоративни клиенти
Председател на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА)