Социалното министерство публикува за обществено обсъждане промени в Кодекса на труда, които уреждат по детайлно работата от разстояние и дистанционния труд, както и налагащият се хибриден модел на работа. Сега действащата уредба на тези форми на труд е от 2011 г. и не съответства на последиците от пандемията от Covid-19 и развитието на комуникационните технологии, се мотивират от ведомството.
Въпреки че дистанционната работа в България е най-слабо разпространена сред страните членки на Европейския съюз и обхваща едва 10% от работниците, се налагат промени, за да се гарантират от една страна безопасните условия на труд, а от друга отчитането на работното време и да се разсеят притесненията за прекомерен контрол от страна на работодателите.
Сега отработеното време се отчита с попълване на отчетни форми, но с предложенията за промени се дава алтернатива – това да става чрез автоматизирани системи. Ще се ограничат и възможностите работодателят да осъществява комуникация с дистанционни работни по време на неговите почивки. С цел да се осигури закрила се предлага правото на така нареченото „изключване“ или да не се осъществява електронна комуникация с работодателя по време на междудневната и седмичната почивка.
В трудовия договор на такива работници ще се уговаря освен заплатата и отпуската, и мястото на работа от разстояние, а при хибридния модел и периодите на труд в помещенията на работодателя и тези в помещението за дистанционен труд.